Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 oktober 2010

Drie werelden

Ik kwam laatst in de krant een bericht tegen over het milieu. Ik vond het wel schokkend. Als alle wereldburgers evenveel zouden consumeren als de Nederlanders, hebben we 3,4 aarbollen nodig. We behoren tot de top 15 van de meest consumerende landen ter wereld. Dat had ik niet gedacht, tenslotte fietsen we ons suf door weer en wind, zetten de verwarming een graadje lager en zijn een spaarzaam en zuinig volkje. Tenminste, dat dacht ik. Mijn motivatie om te gaan consuminderen was niet ingegeven door milieu overwegingen maar omdat het over een paar maanden gewoon zal moeten. Mijn besluit om biologisch vlees te eten komt voort uit mijn overtuiging dat dieren goed behandelt moeten worden en recht hebben op een dierwaardig bestaan. Maar echt, ik vind het immoreel om zoveel te gebruiken dat we aan één aarde niet genoeg hebben en dat geeft me extra motivatie om me in te spannen om met minder toe te kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten