Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 oktober 2010

Motivatie

Ik bezoek de laatste tijd geregeld allerlei bezuinigings- en aanverwante sites. Daar ben erachter gekomen dat de motivatie om weinig geld uit te geven heel verschillend kan zijn. Voor de één is het noodzaak, voor de ander wordt het ingegeven door milieu overwegingen, weer een ander heeft een sterke morele afkeer van overvloed en overconsumptie (bestond ook al voor er sprake was van milieu belangen)en tenslotte, alhoewel vaak moeilijker te traceren, want vaak verpakt in een van de andere motivaties, is er ook de persoon die gewoon vrekkig van aard is, gierig.
Dat laatste wordt in het algemeen, zeker ook door mij, als negatief gezien.
Gierig, vrekkig, is voor mij het vergaren, oppotten en vasthouden van zoveel mogelijk geld en een afkeer om het uit te geven, te delen, weg te geven.
Ik merk wel dat geld besparen een verslavende werking kan hebben. Elke week dat het mij lukt om met het vastgestelde, lagere bedrag aan huishoudgeld rond te komen, betrap ik me erop te bedenken hoe het misschien nog lager zou kunnen. Het geld dat ik bespaar stop ik in een apart kistje, dat ik geregeld te voorschijn haal om te tellen hoeveel ik al heb. Aan de andere kant vliegt het geld hier,aan allerlei dingen die niet direct met het eerste levensonderhoud te maken hebben, nog steeds met bakken de deur uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten