Totaal aantal pageviews

woensdag 8 december 2010

Huis bekijken

We staan op het pontje achter het centraal station. We zijn op weg om het pas gekochte huis van onze jongste zoon te bekijken. Noord, dat is niet echt de plek waar de meeste amsterdammers willen wonen. Een beetje snob of jup zit liever klein en veel te duur in de meer trendy wijken van Amsterdam.
Wij genieten van de overtocht over het IJ. Alles in grijstinten, het water, de lucht , de boten. Een gedeelte van de pont is afgesloten zodat we niet helemaal blootgesteld zijn aan de waterkoude wind. Een duwbootje is bezig met een ingewikkelde manoeuvre, een groot schip moet een bocht om geduwd worden. Andere schepen varen links en rechts voorbij, met onbestemde bestemming. Als we van de pont komen zie ik een oliebollenkraam. Ik koop een zak vol, twee zonder rozijnen want rozijnen, daar gruwt mijn man van. Lekker om mee te nemen voor de kinderen en trouwens, wij lusten er zelf meteen wel eentje. We kunnen een bus nemen, maar we besluiten te gaan lopen. Het is niet ver is ons gezegd. We lopen een stuk langs het water , happend in onze morsige oliebollen, als we ineens enthousiast begroet worden door twee mensen op de fiets. Ze stappen af, het zijn de schoonouders van mijn zoon. Die hebben net ook het huis bekeken, ze zijn heel enthousiast  en nee, ze hoeven geen oliebol. Ze wijze ons in de juiste richting, want we zijn intussen een beetje verdwaald. Even later klimmen we een trappetje op om over de sluisdeuren naar de andere kant te schuivelen. Dan een be-ijst stuk tussen bouwterrein en bosjes door. Mijn zoon belt, waar blijven jullie? Daar? Oké ik kom wel op de fiets naar jullie toe. Jullie hebben de verkeerde pont genomen.
Later dan voorzien kwamen we dan toch bij het huis aan. Het is een leuk, sfeervol en ruim huis. Gebouwd rond 1920. Er moet nog wel van alles aan gedaan worden, maar dat kan in gedeeltes, ze kunnen er in principe zo in. Als nu de bank maar accoord gaat.

7 opmerkingen:

  1. ooh hopelijk gaat het door he? wat een fijne wandeling hebben jullie gemaakt, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk tochtje toch met onderweg een lekkere oliebol. Van die huizen houden kinderen zeker. Het heeft ook wel wat. En het is leuk dat er nog wat aan opgeknapt moet worden, zo wordt het langzaam aan eigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor. Samen gezellig klussen.

    Morgen krijgt mijn jongste zoon de sleutel van z'n nieuwe huis. het eerste huis van hen samen. Ze kunnen niet wachten!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als we met zijn allen duimen komt het vast goed!!
    x Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spannend hoor, ik hoop dat het door gaat.

    Mijn dochter gaat deze maand ook verhuizen, naar een lekker warm huis, ze moet wel wat ruimte inboeten, want ze woont nu in een tot woning omgebouwde boerenschuur, maar het is koud en dat is niet fijn als er kleine kinderen zijn.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super zeg. Hoop dat ze alles rond kunnen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoho, als Noorderling moet ik toch protesteren ;) we zijn al hartstikke hip tegenwoordig, er is een 'mediawharf' bij het NDSM-pontje en allerlei hippe bedrijven (MTV!)hebben er zich gevestigd, zelfs een HEMA (mijn favoriete zaak)! Nee hoor, je hebt helemaal gelijk: vijftien jaar geleden toen ik er kwam wonen was er nog geeneens espresso te krijgen. Noord gestoord, zeggen ze hier. Zucht. Woonde ik nog maar in de Jordaan, maar daar was het zo lawaaierig.
    Leuk blog heb je, ik ga gauw verder lezen.

    BeantwoordenVerwijderen