Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 januari 2011

Het weer, de kat en de merel.



Vanmorgen...
Een lila-rose zonsopkomst tussen de toppen van de populieren in de verte, zachte zinnenstrelende kleurtjes, die weldadig aandoen aan mijn nog geïrriteerde oog.
Het ijs is nog niet weggesmolten, gisteren waagden zich er nog een groepje opgeschoten jongens op en onze kat maakt ook geregeld de oversteek.
De natuur is niet helemaal tot stilstand of rust gekomen, onder de sneeuw komt springlevend sappig groen gras tevoorschijn en allerlei op dit moment niet nader te benoemen groen. De groei is wat afgeremd, dat is alles.
Even later regent het zachtjes en is er van de glorieuze ochtendkleuren niets meer te zien. Het was een speciaal cadeautje voor mij deze morgen.

Onze kat zorgde gisteren voor flinke opschudding. Ik had me net met de benen omhoog geïnstalleerd in een makkelijke stoel toen ik opschrok van het kattenluik dat met een luide knal dichtklapte en het angstige geschreeuw van een vogel. Ik krijste zelf nog harder. ‘Oh mijn God’, ‘Oh mijn God’ . De kat is inmiddels in de kamer beland met zijn prooi, maar in de war door mijn geschreeuw. De vogel schiet los, vliegt op maar wordt weer neergehaald. Ik krijs zo mogelijk nog harder in een poging de kat weg te jagen, dat lukt, mijn met de armen zwaaiende gestalte en krijsende gezicht zijn teveel voor hem, hij schiet weg. Ik sluit snel de kamerdeur en open de ramen, waar de vogel, het is een merel, al naartoe was gevlogen. Hij hipt de vensterbank op, aarzelt even en vliegt dan weg. Het huis ligt bezaaid met donsveertjes en vier grotere veren. Ik hoop dat hij warm genoeg is de rest van de winter. Gelukkig wordt het vandaag 10 graden. De kat reageerde beledigd en heeft me de rest van de dag niet meer aangekeken.

4 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat ie het heeft overleefd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zielig beestje. Wel heel lachwekkend om te lezen. De natuur is hard. Heb je nog last van je oog? Mijn man gebruik naast de druppels die hij voor de staar gebruikt, nog steeds, kunsttranen 5 x per dag om het oog goed vochtig te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik kan het niet uitstaan als een kat een vogel te pakken neemt. Ik hou erg van vogels en van katten, de combinatie is natuurlijk dodelijk.
    Ik denk dat het wel goed gaat met mijn oog, maar het voelt nog steeds alsof er een contactlens niet helemaal lekker zit. Ik druppel ook nog drie keer per dag, tot ik eind van de maand weer op controle moet komen.Ik heb geen kunsttranen om nijn oog vochtig te houden, die heb ik er niet bij gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons zat er een keer een vogel in de ventilatieafvoer van de keuken. Wij hebben een verlaagd plafond en op een gegeven moment hoorden wij hem rondhuppelen. Toen heeft Husband de afzuiger losgekoppeld. Maar hij kwam er niet uit. Hij was vreselijk bang.

    Toen zijn wij op de gang gaan staan en hebben het licht uitgedaan. na een eeuwigheid fladdderde het vogeltje in de kamer rond. Her raam stond open, maar hij bleef binnen fladderen.

    Uiteindelijk heeft Husband hem gevangen en buiten gezet. Hoe mijn kamer er toen uitzag, daar word je niet blij van.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen